آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

برای مشاهده مطالب و آموزش های بیشتر و مشاوره سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال به وبسایت www.blockchainirc.com مراجعه فرمایید.

طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

۲۸
آبان
۹۸

اثر مرکب در بازارهای مالی 


اثر مرکب (COMPOUND EFFECT) قانونی نوشته شده برای رسیدن به موفقیت است. این اصل توسط دارن هاردی در کتاب اثر مرکب بیان و تشریح شد و پس از آن بر سر زبان ها افتاد.

اثر مرکب یعنی استفاده از چیز های کوچک در طولانی مدت برای رسیدن به موفقیت های بسیار بزرگ مثلا استفاده از یک دلار برای بدست آوردن میلیون ها دلار یا چند دقیقه مطالعه برای رسیدن به آگاهی و دانش و یا چند دقیقه ورزش کردن برای رسیدن به سلامتی.

برای درک بهتر مثالی می زنیم. در کتاب سوال شده است که اگر به شما بین دو گزینه حق انتخاب داده شود که در گزینه اول ۳ میلیون دلار نقد دریافت کنید و در گزینه دوم تنها یک سنت دریافت کنید که هر روز ۲ برابر می شود و تا ۳۱ روز این اتفاق تکرار خواهد شد کدام گزینه را انتخاب می کنید.

خب اختلاف این اعداد در ابتدا بسیار زیاد است و طبیعتا بسیاری گزینه اول که ۳ میلیون دلار است را انتخاب می کنند حال اگر حساب کنیم که ۱ سنت پس  از ۳۱ روز ۲ برابر شدن به چه مقداری می رسد شاید باورتان نشود. مقدار نهایی گزینه دوم مبلغی بیشتر از ۱۰ میلیون دلار است!!!!!!

پس با چیز های کوچک می توان موفقیت های بزرگ بدست آورد اما تنها یک شرط دارد! تداوم و پایداری در مسیر درست!

اگر شما انتخاب های کوچک درستی در طولانی مدت بکنید و از آن خسته نشوید و به انجام آن اصرار بورزید موقعیت های بزرگی نصیبتان می شود.

 

منبع مقاله»اثر مرکب در سرمایه گذاری (ارز دیجیتال، بورس، فارکس)

شروع کنید!

بسیاری از افراد تازه وارد بیان می کنند که دیگر بازارهای مالی رشد خودشان را کرده اند، قیمت سهم شرکت ها در بورس افزایش یافته و یا قیمت بیت کوین افزایش بسیار زیادی پیدا کرده و دیگر وارد شدن به آن ها برای سرمایه گذاری سود آور نیست! در پاسخ به این طرز فکر اشتباه باید گفت که هیچوقت برای شروع دیر نیست. ضرب المثل «ماهی را هرموقع از آب بگیری تازه است» در پیشبرد این مفهوم مناسب است. به این مثال ساده توجه کنید:

سامان و علی تصمیم می گیرند با تکیه بر آموزش تحلیل تکنیکال وارد یکی از بازارهای سرمایه شوند. سامان در 25 سالگی مبلغ 15000 دلار ماهانه در بازار فارکس وارد می کند و فرض بر این می گذاریم که سامان می تواند سالانه 5/5 درصد سود بدست آورد (در بدترین حالت که اغلب معاملات او با ضرر بسته شود).

با این حساب اصل پول به همراه سود سالانه وی در سن 50 سالگی بالغ بر ۵۷۲۰۰‌ دلار خواهد شد. در حالیکه علی، سن 25 سالگی را برای شروع سرمایه گذاری زود می داند و در 35 سالگی با همان مبلغ و با همان نرخ سود سالیانه از بازار یعنی 5/5 درصد ، شروع به سرمایه گذاری می کند. در سن 50 سالگی مجموع پول وی ۳۳۴۸۷‌ دلار خواهد شد. سامان و علی هر دو هم اکنون 50 ساله هستند با این پیش فرض که سرمایه سامان ۲۳۷۱۳‌ دلار بیشتر از علی است. بنابر این برای بهره مندی از معجزه اثر مرکب در بورس و سایر بازارهای مالی از همین امروز شروع به سرمایه گذاری کنید.

 

آموزش صفر تا صد ترید و تحلیل تکنیکال

 

مطالب مرتبط:

تحلیل تکنیکال (Technical analysis) در بازار های سرمایه

کاربرد تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال

روش های ترید ارزهای دیجیتال

تفاوت سرمایه گذاری در بورس ایران با بازار ارزهای دیجیتال

ترید و معامله ارزهای دیجیتال را چگونه شروع کنیم؟

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

  • پارسا بهمنی
۲۷
آبان
۹۸

استفاده از بلاک‌چین در انتخابات


در یک رای‌گیری الکترونیکی، باید جامعیت و تمامیت داده‌ها حفظ شود، کاربران گمنام و داده ها محرمانه بمانند. همان طور که مشاهده کردیم آدرس تراکنش‌ها از اطلاعات شخصی و حساسی مثل کد شناسایی ملی تولید نمی‌شوند. این تراکنش‌ها قابل تایید، در دسترس عموم و برای جعل کردن بسیار سخت هستند. بلاکچین در اینجا می‌تواند به کمک ما بیاید و جامعیت و تمامیت داده‌ها، گمنامی کاربران و محرمانگی داده همچنین به جهت اطمینان از حق رای افراد باید احراز هویت وجود داشته باشد. اما ملاک‌های یک رای‌گیری الکترونیکی چیست؟ و چگونه می‌توان با استفاده از بلاکچین روشی مقرون را توسعه داد که به کمک آن بتوان در مقیاس بزرگ تراکنش‌ها را مدیریت و به طور رسمی تایید کرد؟

 

طرح رای گیری الکترونیکی امن باید شرایط و الزامات علمی و نظری زیر را دارا باشد:

  • تنها افراد واجد شرایط می‌توانند رای بدهند.
  • هیچ رای‌ دهنده‌ای نمی‌تواند بیش از یک‌بار رای بدهد.
  • هیچکس نباید ارزش رای فرد دیگری را تعیین کند.
  • هیچ‌کس نمی‌تواند تکراری رای بدهد.
  • رای دهندگان تایید کنند که رای آنها شمرده شده است.

 

نظارت بر رای‌گیری

ما بدون وجود یک شخص ثالث مورد اعتماد نمی‌توانیم یک رای‌گیری با حفظ حریم شخصی را مدیریت کنیم. به همین دلیل است که کار فیلترکردن آرا را به مرکز احراز هویت نمی‌سپاریم و شخص ثالث مورداعتماد را درگیر می‌کنیم. اما میدانیم که همین شخص ثالث مورد اعتماد برای سنجیدن معتبر بودن یا نبودن یک رای‌ دهنده، وابسته به جواب‌های مثبت یا منفی مرکز احراز هویت است. امکان این وجود دارد که مرکز برای دستکاری در تعداد رای دهندگان معتبر، همواره به صورت ثابت جواب مثبت یا منفی بدهد. برای ممانعت از بروز چنین سناریوهایی، هر دو طرف یعنی هم مرکز احراز هویت و هم شخص ثالث مور اعتماد بعد از پایان انتخابات، ملزم به نشر لیستی حاوی حساب رای دهندگان معتبر به همراه هش پیام مبادله شده هستند.

در قدم اول، شخص ثالث مور اعتماد یک جایگشت تصادفی از حساب رای دهندگان معتبر که برای فیلترکردن تراکنش‌های نامناسب نگه داشته شده اند، را تولید و مقدار هش پیام رای‌ دهنده را منتشر می‌کند. این جایگشت تصادفی ارتباط بین پیام هش شده را با هش کلید عمومی رای‌ دهنده از بین میبرد. این یعنی هیچکس نمیداند چه کسی به چه کسی رای داده است. این جایگشت نتیجه رای‌گیری را تغییر نخواهد داد، بلکه فقط ترتیب ستون حساب رای دهندگان معتبر را تغییر می‌دهد.

در قدم دوم، مرکز احراز هویت، ملزم به انتشار شناسه رای‌ دهنده و مقدار هش پیام محرمانه‌ای است که رای‌ دهنده در مرحله اعلان رای آن را ثبت کرده است. در این مرحله است که شناسه رای‌ دهنده برای همه قابل مشاهده است به این معنی که معلوم می‌شود چه کسانی رای داده‌اند، اما ویژگی حریم شخصی به دلیل اینکه مشخص نشده این افراد به چه کسی رای داده‌اند همچنان حفظ می‌شود. رای دهندگان می‌توانند به وسیله این دو لیست منتشر شده، هش پیام خود را بعد از رای‌گیری مشاهده کنند. در اینجا اگر هش پیام رای‌ دهنده ای در دو لیست مغایرت داشته باشد یا اصلا وجود نداشته باشد، آنگاه ما متوجه میشویم که مرکز احراز هویت در تعداد رای دهندگان دستکاری کرده یا سیستم شخص ثالث مورد اعتماد دچار نقص شده است.

 

ادامه مقاله»  بلاک‌چین بستری امن برای انتخابات (بخش اول) 

   بلاک‌چین بستری امن برای انتخابات (بخش دوم)

 

مطالب مرتبط:

بلاک‌چین بستری امن برای انتخابات (بخش اول)

اثر مرکب در سرمایه گذاری (ارز دیجیتال، بورس، فارکس)

لیبرا ارز دیجیتال فیسبوک

سناریوهای مختلف برای آینده ارزهای دیجیتال

آموزش ترید و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

  • پارسا بهمنی
۲۶
آبان
۹۸

کامپیوتر کوانتومی چیست؟


کامپیوتر کوانتومی اصطلاحی است که اخیرا توجه بسیاری را به خود جلب کرده و هر ساله سرمایه گذاری های بیش تری به آن اختصاص داده می شود. اگر چه عموم مردم از فعالیت محققین در تحقق بخشیدن این ایده اطلاع دارند اما خیلی از آن ها حقیقتا با پیچیدگی ها و اصول کارکرد آن آشنایی ندارند. هدف از این نوشته فراهم کردن اطلاعات پایه از قوانین موجود در این علم، مشکلات موجود در آن و راه حل ها برای غلبه بر این مشکلات، می باشد.

اصولا محاسبات کوانتومی، استفاده از پدیده مکانیک کوانتوم مثل برهم‌نهی و درهم‌تنیدگی برای اجرای محاسبات است. رشته محاسبات کوانتومی در واقع یک رشته از علم اطلاعات کوانتوم است که شامل رمزنگاری کوانتومی و ارتباط کوانتومی می شود. محاسبات کوانتومی در اوایل دهه ۸۰ میلادی آغاز گردید، زمانی که ریچارد فیمن و یوری مانین ایده این که کامپیوترهای کوانتومی قادر به انجام کارهایی هستند که کامپیوترهای امروزی در انجام آن عاجزاند، را مطرح کردند.

در حال حاضر دو روش برای به کار بردن یک کامپیوتر کوانتومی وجود دارد: آنالوگ و دیجیتال. روش های آنالوگ خود به شبیه سازی کوانتومی، انلینگ کوانتومی و محاسبات آدیاباتیک کوانتومی تقسیم می شوند.

کامپیوترهای کوانتومی دیجیتال از گیت های منطقی کوانتومی برای محاسبات استفاده می کنند (یک گیت منطقی کوانتومی یک مدار کوانتومی اولیه است که روی تعداد کمی از کیوبیت ها عمل می کند. این گیت ها مشابه گیت های منطقی کامپیوترهای معمولی هستند).  هر دو روش آالوگ و دیجیتال از بیت های کوانتومی یا کیوبیت ها استفاده می کنند.

کیوبیت ها یا بیت کوانتومی واحد پایه‌ای پردازش کوانتومی و رمزنگاری کوانتومی بوده و به گونه ای مشابه بیت ها در کامپیوترهای کلاسیک هستند.

مشاهده مقاله: کامپیوتر کوانتومی چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

کیوبیت ها می توانند در یک حالت کوانتومی ۰ یا ۱ باشند اما آن ها همچنین می توانند در حالت برهم‌نهی ۰ و ۱ نیز قرار بگیرند. هرچند هنگامی که کیوبیت ها اندازه گیری می شوند، نتیجه همیشه ۰ یا ۱ است؛ این دو احتمال به حالت کوانتومی آن ها بستگی دارد.

 

امروزه سرمایه گذاری روی محاسبات کوانتومی توسط دولت ها، شرکت ها و استارتاپ ها رو به افزایش است و هدف ساخت دستگاه های با مقیاس متوسط و تمرکز بیشتر روی کوانتوم به صورت فعالی در تحقیقات آکادمیک و صنعتی امروز دنبال می شود.

 

یکی دیگر از توانایی های این کامپیوترها در بهینه سازی مسائل است زیرا این کامپیوترها می توانند بسیار سریع، راه حل های احتمالی را در ابعاد وسیعی بررسی نمایند. برای مثال ایرباس، از کامپیوترهای کوانتومی برای کمک به محاسبه بهینه ترین مصرف سوخت در مسیر سعود و یا نزول هواپیماها استفاده می کنند. Volkswagen اعلام کرده است که سرویسی را ارائه می دهد که به کمک آن بهینه ترین مسیر برای اتوبوس ها و تاکسی ها برای جلوگیری از ازدهام ماشین ها به دست می آید.

برای رسیدن کامپیوترهای کوانتومی به پتانسیل بالای خود به چند سال دیگر زمان نیاز است. در حال حاضر دانشگاه ها و تجارت های درگیر در این زمینه با کمبود نیروی متخصص مواجه هستند. اگر این ماشین های جدید به توانایی هایی که از آن ها انتظار می رود برسند، می توانند عصر جدیدی از اختراعات و تغییراتی اساسی در صنایع را رقم بزنند.

 

مطالب مرتبط:

کامپیوتر کوانتومی تهدیدی برای ارزهای دیجیتال

استخراج بیت کوین چگونه انجام می شود؟

بیت کوین چگونه کار می کند؟ + ویدیو

رمز ارز یا ارز دیجیتال چیست؟ + ویدیو

ترید و معامله ارزهای دیجیتال را چگونه شروع کنیم؟

 

 

به کانال تلگرام بپیوندید

https://t.me/blockchainirc

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

 

  • پارسا بهمنی
۲۵
آبان
۹۸

اندیکاتور در تحلیل تکنیکال


اندیکاتورها مجموعه ای از فرمول ها و ابزارهای ریاضی هستند که توسط تحلیلگران مختلف با سلایق گوناگون و با اهداف تحلیل متفاوت، ابداع شده اند تا هریک بسته به دلخواه تحلیلگران بتوانند پارامترهای خاصی را اندازه گیری نموده و معامله گر (تریدر) در تحلیل هرچه بهتر شرایط حاکم بر بازار کمک نمایند.

اندیکاتورها بر اساس معیارهایی نظیر قیمت، حجم معاملات، تعداد معاملات، سرمایه های خرید و فروش و بسیاری از موارد دیگر محاسبات خود را با استفاده از فرمول های ریاضی انجام می‌دهند. به همین علت این محاسبات را نمی توان به صورت دستی محاسبه کرد و حتما باید با استفاده از کامپیوتر این محاسبات انجام شوند.

معمولا اندیکاتورها سه وظیفه اصلی دارند:

  1. جهت روند را تشخیص می دهند. به این قبیل اندیکاتورها اصطلاحا اندیکاتورهای روند نما (Trend Indicators) می گویند.
  2. نقاط مناسب برای ورود و خروج به بازار را پیدا می کنند و این اندیکاتورها را اصطلاحا اسیلاتور یا نوسان نما (Oscillators) می نامند.
  3. میزان تزریق پول هوشمند (Smart Money) به درون بازار و یا خروج نقدینگی را تشخیص می دهند. این اندیکاتورها را تحت عنوان اندیکاتورهای حجمی (Volume Indicators) نام گذاری می کنند.

 

مشاهده متن کامل مقاله» آموزش تحلیل تکنیکال - اندیکاتور چیست؟

 

تنظیمات اندیکاتورها

اندیکاتور ها در بازه های زمانی مختلف و دلخواه شما قابیلت تنظیم شدن دارند و هرچه بازه زمانی تحلیل کوتاه تر می شود، تنظیمات اندیکاتورها تغییر می کند و نسبت به نوسان قیمت حساس تر می شوند و واکنش سریع تری به نوسانات قیمت نشان می دهند.

بهترین حالت برای تنظیمات اندیکاتورها در دوره های آموزشی ترید و تحلیل تکنیکال مرکز تحقیقات بلاک چین ارائه شده است که  با اعمال تغییرات گسترده در اندیکاتورها و اسیلاتورها، قدرت و سرعت سیگنال گیری بسیار بالایی بدست می آورید و نسبت به سایر معامله گران تریدهای پر سود تری انجام می دهید، در واقع زودتر از سایرین وارد بازار می شوید و همینطور زودتر از سایر تریدرها از بازار خارج می شوید.

 

مطالب مرتبط:

اثر مرکب در سرمایه گذاری (ارز دیجیتال، بورس، فارکس)

تحلیل تکنیکال معجزه می کند؟

آموزش تحلیل تکنیکال - انواع نمودارها

حد ضرر (Stop Loss) چیست؟

ترید و معامله ارزهای دیجیتال را چگونه شروع کنیم؟

 

 

ما را در کانال تلگرام دنبال کنید

https://t.me/blockchainirc

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

  • پارسا بهمنی
۲۴
آبان
۹۸

آشنایی با ارز دیجیتال گولم (Golem)


گولم (Golem) یک شبکه محاسباتی غیر متمرکز و مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران اجازه می دهد با استفاده از شبکه خود، قدرت محاسباتی را در یک شبکه نظیر به نظیر مبادله کنند. توکن شبکه Golem که به اختصار GNT نامیده می شود، بر اساس قرارداد هوشمند اتریوم پیاده سازی شده و در واقع از خانواده ERC20 می باشد و به عنوان یک سیستم معاملاتی برای ریز پرداخت ها در شبکه و همینطور پرداخت هزینه قدرت محاسباتی اجاره شده، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شبکه گولم (Golem)

ساختار شبکه گولم به گونه ای است که شما را قادر می سازد تا قدرت مازاد سیستم خود را در صورت عدم نیاز به افراد دیگری که به توان اضافی برای انجام محاسبات شان نیاز دارند، به اشتراک بگذارید و در ازای آن پول دریافت کنید. امروزه اشتراک گذاری وسایل و فدرت پردازشی شیوه نوینی بخود گرفته است و راهی برای کسب درآمد از منابع بلااستفاده شما محسوب می‌شود. هدف اصلی پروژه گولم وارد کردن قدرت محاسباتی اَبَر کامپیوترهای سراسر دنیا به اقتصاد اشتراکی (shared economy) است، نوعی سیستم اقتصادی که در آن افراد کالاها و خدمات مختلف را در ازای دریافت کارمزد با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. همانند سایت هایی نظیر Airbnb، Uber و یا اسنپ که از شیوه اشتراک گذاری خانه و خودرو استفاده می کنند.

 

 به مقاله اصلی مراجعه فرمایید»گولم (Golem) چیست؟ هر آنچه که باید بدانیم

 

چشم انداز گولم (Golem)

 

ارز دیجیتال گولم قابلیت استخراج ندارد و تعداد توکن های آن محدود است، بنابراین پیش بینی می شود که قیمت GNT در آینده ای نچندان دور افزایش چشم گیری داشته باشد. در حال حاضر هر توکن گولم با قیمتی معادل 0.05 دلار خرید و فروش می شود و GNT در جایگاه 75 ارزهای دیجیتال از لحاظ حجم مارکت قرار دارد.

 

قیمت لحظه‌ای گولم

 

 

مطالب مرتبط:

آموزش خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال

ریپل (Ripple) چیست؟

سرمایه گذاری بلند مدت در ارزهای دیجیتال

روش های ترید ارزهای دیجیتال

آموزش ترید و تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

 

کانال تلگرام مرکز تحقیقات بلاک چین

https://t.me/blockchainirc

 

 منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

 

  • پارسا بهمنی
۲۳
آبان
۹۸

 


چرا باید در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم؟


در حال حاضر حجم ارزهای دیجیتال که در بازار جهانی در گردش است، بسیار محدود بوده و شاید بتوان گفت در مقابل پول‌های رایج جهان که به آنها فیات (fiat currency) گفته می‌شود بسیار ناچیز به شمار می رود. ولی نباید فراموش کرد که سرعت رشد پول‌های دیجیتال بسیار سریع است،‌ هم از نظر تعداد و هم از نظر حجم. تا انتهای سال 2018 تعداد ارزهای دیجیتال به بیش از 2800 ارز رسید، هرچند که بخش قابل توجهی از آنها رسمیت پیدا نکرده‌اند و وارد گردش اقتصاد نشده‌اند، اما این امر نشان می‌دهد که چگونه ارزهای دیجیتال به مرکز توجه کشورها، سازمان‌ها و ایده های نوآورانه تبدیل شده است.

از طرفی دیگر، بخش قابل توجهی از نوسانات ارزهای فیات را می‌توان به دخالت و کنترل بانک‌های مرکزی و دولت‌ها منسوب کرد، این در حالی است که در بازار ارزهای دیجیتال هیچ بانک مرکزی و دولتی وجود ندارد که در گردش و تولید آنها دخالت کند و یا به عبارتی بازیگردان آن بازار باشد، بنابر این حجم ارزهای دیجیتال به صورت یک متغیر محاسبه‌شده درونی افزایش پیدا می‌کند و با افزایش استقبال سرمایه گذاران می‌توان ثبات و پایداری بیشتری برای آنها پیش‌بینی کرد. مورد دیگر اینکه همان‌گونه که از پول های فیات به عنوان یک واحد مبادلاتی در سطح اقتصاد ملی و بین‌المللی استفاده می‌شود، از ارزهای دیجیتال نیز می‌توان به همین صورت استفاده کرد.

 

بر گرفته شده از مقاله»چرا در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم؟

 

ترید ارز دیجیتال

یکی از کاربردهای بسیار متداول ارزهای دیجیتال، تریدینگ یا همان خریدوفروش آنهاست. درحال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا، بیت‌کوین را به عنوان سیستم رسمی پرداخت برای خرید کالای شما مورد پذیرش قرار داده‌اند. بدیهی است که هر‌چه ثبات و قانون مندی این ارزها بیشتر و نوسان قیمت آنها کمتر شود، رونق استفاده از آنها در معاملات تجاری و روزمره بیشتر می شود. علاوه بر این پوشش ریسک یکی دیگر از کاربردهای مهم ارزهای دیجیتال به شمار می رود.

یکی از اهداف اصلی و ویژگی های بارز ارزهای دیجیتال، عدم تورم پذیری در برابر التهابات و نوسانات اقتصادی است و چون حجم معاملات آنها با یک قاعده مشخص افزایش پیدا می‌کند، بانک‌های مرکزی و دولت ها نمی‌توانند در حجم آنها دخالت کنند و قیمت ارزها را در مقابل یکدیگر بالاتر ببرند. به همین علت است که برخی از سرمایه‌گذاران، از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای پوشش ریسک همانند طلا استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان و همینطور سود آور هستند، اغلب تریدرها سرمایه خود را از بازار فارکس به بازار کریپتوکارنسی منتقل می‌کنند. شاید بتوان گفت که علت اصلی انفجار قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ همین امر است در آن سال ها شرکت‌های بسیار زیادی وارد فعالیت مبادلاتی بر روی این ارزها شدند، این استقبال آنچنان بود که برای اولین بار تمامی شرکت‌های عرضه‌کننده ارز دیجیتال با یک صف طولانی مواجه شده و چون فرایند خرید بصورت مبادله و پس‌انداز الکترونیکی انجام می‌شود، بسیاری از شرکت‌های توسعه دهنده تمهیدات و زیرساخت های لازم را برای مواجه شدن با چنین استقبالی فراهم نکرده بودند، در نتیجه بازار با افزایش تقاضا روبرو شد و بطور ناگهانی یک انفجار قیمتی در ارزهای دیجیتال بوجود آمد. بررسی های انجام شده توسط مرکز تحقیقات بلاک چین نشان می دهد که اگر فقط 1 درصد بازار فارکس (Forex) در بیت کوین سرمایه گذاری شود، قیمت بیت کوین می تواند به 500 هزار دلار برسد!

 

آموزش ترید و تحلیل تکنیکال(مبتدی تا حرفه ای)

 

مطالب مرتبط:

انفجار قیمت بیت کوین دوباره آغاز می شود؟

کامپیوتر کوانتومی تهدیدی برای ارزهای دیجیتال

اثر مرکب در سرمایه گذاری (ارز دیجیتال، بورس، فارکس)

تحلیل تکنیکال معجزه می کند؟

ترید و معامله ارزهای دیجیتال را چگونه شروع کنیم؟

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

 

  • پارسا بهمنی
۲۲
آبان
۹۸

 

هشینگ چیست؟

هشینگ ایده ایست که به ازای دریافت ورودی دلخواه و اعمال برخی الگوریتم‌های ریاضی به آن، یک خروجی با طول ثابت تولید میکند و اصطلاحا به آن هش (Hash) می گویند. این ورودی ها میتوانند تعدادی بیت، کاراکتر، یک فایلMP3، یک رمان کامل، برگه تاریخچه حساب بانکی و حتی کل داده های موجود در اینترنت باشد. نکته حائز اهمیت این است که ورودی میتواند بزرگ باشد ولی پس از اعمال محاسباتی بر روی آن، خروجی با تعداد بیت ثابت مثلاً 128 یا 256 یا 512 بیت تولید میکند. الگوریتم Hash میتواند برحسب نیاز انتخاب گردد و هم اکنون چندین نوع الگوریتم مختلف وجود دارد.

از توابع هش برای تأیید و اطمینان از دستکاری نشدن فایل ها و حفظ یکپارچگی آنها استفاده می گردد. بعنوان مثال اگر فایلی را دانلود نمودید، برای مطمئن شدن از درستی و اصل بودن فایل، میتوانید هش (Hash) آن را محاسبه نموده و با هش فایل که به همراه فایل ارسال شده، مقایسه نمایید و در صورت مطابقت، از درستی و اصل بودن فایل مطمئن شوید.

 

متن کامل مقاله» هشینگ و امضای دیجیتال در بلاک چین چیست؟

 

امضای دیجیتال چیست؟

 

امضای دیجیتال امروزه در کل بستر اینترنت مورد استفاده قرار میگیرد. مثل زمانیکه از SSL برای دیدن یک وبسایت استفاده میکنید. اینکار نوعی اعتماد بین شما و وب سرور مربوطه ایجاد مینماید که بدین معنی که پاسخ دریافتی، مطمئناً از سوی وب سرور ارسال شده و هکرها آنرا ارسال نکرده‌اند.

در امضای دیجیتالی از روش های رمزنگاری نامتقارن استفاده می گردد، بدین صورت که هر کاربر دارای دو کلید خصوصی و عمومی برای رمزنگاری میباشد. این کلیدها با یک رابطه ریاضی بهم مربوط میشوند. کلید عمومی برای دریافت پیام از طرف دیگران، به اشتراک گذاشته میشود. کلید خصوصی نیز بصورت مخفی نزد هر کاربر نگهداری خواهد شد. در امضای دیجیتال، هش داده‌ها توسط کلید خصوصی رمزنگاری می شود و در سمت گیرنده با کیلد عمومی فرستنده رمزگشایی می‌گردد و در نهایت با هش داده‌ها مقایسه می‌شود تا هویت فرستنده و صحت یکپارچگی اطلاعات تأیید شود.

 

مطالب مرتبط:

هش ریت (Hash Rate) به زبان ساده

کامپیوتر کوانتومی چیست و چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین در سیستم‌های پرداخت

هارد فورک (Hard Fork) چیست؟

استخراج بیت کوین چگونه انجام می شود؟

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

  • پارسا بهمنی
۲۱
آبان
۹۸

امنیت بیت کوین چقدر است؟


سیستم های غیرمتمرکز دارای سه ویژگی و امتیاز هستند که ارتقاء سطح امنیت آنها را به دنبال داشته است. نخست این که خطاپذیر هستند، زیرا این سیستم ها بر مولفه های جداگانه بسیاری متکی می باشند. دوم این که در برابر حملات مقاومند، زیرا به دلیل عدم وجود یک رایانه مرکزی حمله به آنها گران و پرهزینه خواهد بود. سوم این که ضد تقلب هستند، زیرا بزهکاران برای همدستی با یکدیگر و اجرای عملیات و سپس سودآوری از آن، کار بسیار دشواری پیش رو دارند.

با وجود این مزایا، چند نقطه ضعف نیز در سیستم های غیر متمرکز شناسایی شده است. اولین مورد چیزی است که از آن با نام حمله ۵١ درصدی یاد می‌شود. تراکنش های بیتکوین در صورتی معتبر خواهد بود که اکثر رایانه های ماینر تایید کنند که آن تراکنش ها معتبر هستند. با استفاده از حضور ۵١ درصد ماینرها/اعتبارسنج ها (از لحاظ قدرت محاسباتی) می‌توان یک حمله هماهنگ شده را عملیاتی نمود. این حمله نمی‌تواند ماهیت هیچ یک از تراکنش ها را تغییر دهد و فقط می‌تواند از تایید تراکنش های خاصی جلوگیری کند. با توجه به تمرکز نسبتاً زیاد بر روی استخراج بیتکوین در گذشته و حال، احتمال وقوع چنین حملاتی عملا́ امکان پذیر است.

 

مشاهده متن کامل مقاله:بیت کوین تا چه اندازه ایمن است؟

 

دومین خطر امنیتی، به این واقعیت که بیتکوین یک ابزار حامل مانند اسکناس یا طلاست، مربوط می‌شود. هر فردی که کلید خصوصی (دیجیتال) مرتبط با یک کیف پول بیتکوین را در اختیار داشته باشد، می‌تواند محتوای آن را در کنترل خود بگیرد. بر همین اساس اگر یک مالک، این کلیدها را از دست بدهد یا گم کند، وی به طور برگشت ناپذیری دسترسی به این دارایی ها را از دست خواهد داد.

خطر دزدیده شدن کلیدهای اختصاصی یک فرضیه و خیال پردازی نیست. سایت یک صرافی بیتکوین در توکیو که کلیدهای خصوصی را نیز نگهداری می‌کرد، در سه سال گذشته دو بار در معرض هک قرار گرفت و طی آن ٨۵٠،٠٠٠ بیتکوین (معادل ۴۵٠ میلیون دلار به ارزش روز) به سرقت رفت.

 

مطالب مرتبط:

بیت کوین چگونه کار می کند؟ + ویدیو

وایت پیپر بیت کوین

استخراج بیت کوین چگونه انجام می شود؟

بیت کوین حباب اقتصادی است یا طلای دیجیتال؟

چالش های تنظیم مقررات بیت کوین و ارزهای دیجیتال

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

  • پارسا بهمنی
۲۰
آبان
۹۸

تاثیر فورک بر قیمت بیت کوین چیست؟


در طی چند سال گذشته دو فورک اصلی بر روی شبکه بلاک چین بیت کوین اتفاق افتاده است، اولین فورک در اول آگوست 2017 رخ داد و در پی آن بیتکوین کش بوجود آمد. فورک دوم هم در 25 اکتبر 2018 سبب ایجاد بیتکوین گلد شد. در هر یک از این دو انشعاب گرفته شده از شبکه بلاک چین بیت کوین، اتفاقات مشابهی در قبل و بعد از فورک رخ داده است که با بررسی آن ها می توانیم به یک استراتژی مناسبی دست پیدا کنیم.

اگر قیمت بیت کوین را پیش از بروز هر یک از فورک ها بررسی کنیم، در می یابیم که قیمت بیت کوین دقیقا به بالاترین قیمت نسبت به گذشته خود رسیده است. به عنوان مثال در فورک اول قیمت بیت کوین به بالاترین میزان رسید و در محدوده قیمتی 2857 دلار قرار گرفت. همین مورد مجددا در فورک دوم بیت کوین هم رخ داد و شاهد رشد قیمتی بیت کوین به میزان 6000 دلار بودیم.

 

فورک و قیمت بیت کوین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسیاری از افرادی که قبل از انجام فورک های قبلی بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال حضور داشته اند، می دانند که در زمان های فورک شبکه چه اتفاقاتی رخ می دهد. افراد مختلف در شبکه های اجتماعی نظیر تویتر، فیسبوک، ردیت و گروه های تلگرامی شروع به اعتراض و شکایت می کنند و برخی نیز نارضایتی خود را نشان می دهند. اما افرادی که از آگاهی کامل برخوردارند از این فرصت به بهترین شکل استفاده می کنند.

در واقع اگر به تاریخچه و اتفاقاتی که در فورک های قبلی رخ داده است دقت کنیم، مشاهده خواهیم کرد که پس از هر فورک، تعدادی کوین جدید به کیف پول شما واریز شده است که با تعداد بیت کوین هایی که قبل از فورک داشته اید برابر است.

 

مشاهده متن کامل مقاله: فورک شبکه بیت کوین چگونه بر قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد؟

 

چگونه از فورک بیت کوین سود کسب کنیم؟

اگر بخواهیم از هاردفورک های شبکه یک ارز دیجیتال کسب سود نماییم باید یک استراتژی مشخص برای قبل و بعد از فورک در نظر بگیریم.

برای روشن تر شدن این موضوع فرض کنید که علی صاحب ۱۰۰ بیتکوین است و قیمت هر بیتکوین حدود 8000 دلار می باشد، با این حساب ارزش سرمایه علی، 800,000 دلار خواهد بود. علی با داشتن این مقدار سرمایه همواره بازار را مورد بررسی قرار خواهد داد و اخبار را پی گیری می کند. او متوجه شده است که در تاریخ ۱۶ نوامبر یک فورک در شبکه بیت کوین ایجاد می شود و ارز دیجیتال حاصله از این فورک، بیت کوین 2X نام دارد که از حمایت گروه های مختلف برخوردار است. علی کیف پول خود را بررسی می کند تا مطمین شود که والت او از فورک حمایت می کند، خوشبختانه کوینبیس از فورک حمایت کرده و بعد از انجام فورک او بیت کوین و بیت کوین 2X خواهد داشت.

علی تجربه مشابهی در اول آگوست داشت، در آن زمان علی که به یک تریدر حرفه ای تبدیل شده است، تصمیم می گیرد که تعداد بیتکوین های خود را افزایش دهد و تعداد بیت کوین های خود را به 200 عدد برساند، این تصمیم برای این است که پس از فورک او ۱۵۰ بیتکوین 2X دریافت کند.

 

مطالب مرتبط:

ترید و معامله ارزهای دیجیتال را چگونه شروع کنیم

آموزش خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال

استخراج بیت کوین چگونه انجام می شود؟

چرا نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال زیاد است؟

آموزش تحلیل تکنیکال بیت کوین 

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

 

  • پارسا بهمنی
۱۹
آبان
۹۸

اکنون که بیش از 11 سال از زمان پیدایش بیت کوین و بلاک چین می گذرد، هدف اصلی آنها یعنی حذف نهادهای واسط متمرکز و تأیید کننده تراکنش‌ها، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال به یک کلمه کلیدی آشنا برای عموم مردم تبدیل شده‌اند و جایگاه ویژه ای در انجمن‌های مالی بین‌المللی به خود اختصاص داده اند. با این حال ابهامات فراوانی در مورد نسل‌های مختلف بلاک چین‌ و عملکرد آنها وجود دارد.

 

نسل اول بلاک چین

فناوری که بدون حضور شخص ثالث، برای تبادل سریع و امن پول میان دو نفر مورد استفاده قرار می‌گرفت، در نوع خودش یک اختراع شگفت انگیز بود. بلاک چین وظیفه انتقال مالکیت داده‌ها و ثبت تراکنش‌ها را بر عهده داشت و بیت کوین با ایجاد یک شبکه همتا به همتای بدون نیاز به اعتماد، این موضوع را محقق کرد. بر همین اساس نسل اول بلاک چین با تمرکز بر روی انتقال ارزش، نگهداری دفتر کل و ارائه یک سیستم پرداخت ایده آل بوجود آمده است.

یکی از ویژگی‌های مهم بیت کوین متن باز بودن آن است. مخترع بیت کوین، فردی که با نام ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود، با متن بازکردن کدهای بیت کوین این فرصت را در اختیار همه‌ علاقه‌مندان قرار داد تا از آن الگو برداری کرده و پروژه‌های جدیدتری ایجاد کنند. این موضوع سبب شد تا زمینه‌های گسترده‌ای برای ایجاد نسل‌های بعدی بلاک چین فراهم شود و برنامه نویسان و توسعه دهندگان قادر باشند نسل بعدی بلاک چین را با توجه به مشکلات و نواقص نسل اول بهبود بخشند و پیشرفت تکنولوژیکی عمده‌ای را در زمینه کنترل تراکنش‌ها بوجود آورند.

 

نسل دوم بلاک چین

 تمرکز اصلی نسل دوم بلاک چین بر روی نگهداری دارایی‌ها در شبکه بلاک چین است. نسل دوم بلاک چین، قراردادهای هوشمند را معرفی کرده و امکان انجام تراکنش‌های قابل تنظیم براساس نیازهای طرفین را فراهم نموده است. همچنین در این نسل هر کسی می‌تواند نسبت به صدور سهام در بستر بلاک چین اقدام نماید. این سهام‌ها می‌توانند برای دریافت سود یا اعطای حق رأی به صاحبان آنها مورد استفاده قرار گیرند. این موضوع به طور کامل با روند فعلی جذب سرمایه جمعی و اقتصاد مشارکتی (sharing economy) تطابق دارد.

نسل دوم بلاک چین از ایده ثبت تراکنش ها بر روی بلاک چین نمونه و گسترش آن به زبان‌های برنامه نویسی دیگر استفاده می‌کند. ارزهای دیجیتال اتریوم، اتریوم کلاسیک، نئو و QTUM نمونه‌هایی از این نسل می‌باشند. برای درک بهتر این مفهوم، در مورد اتریوم که یکی از ارکان اصلی شکل گیری بلاک چین نسل دوم است توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم.

 

متن کامل مقاله: بررسی نسل‌های مختلف بلاکچین

 

نسل سوم بلاک چین

یکی از مهمترین مشکلات نسل دوم بلاک چین مسئله مقیاس‌پذیری بود. مقیاس‌پذیری توکن در نسل سوم بلاک چین، توسط بهبود تعداد تراکنش در دقیقه، تخصیص منابع و مقیاس داده، بر طرف شده است. در نسل سوم به بلاک چین‌های مختلف این امکان داده می شود تا با یکدیگر ارتباط داشته و مجموعه ای از اطلاعات را با یکدیگر مبادله کنند. همچنین در این نسل امکان تعریف لایه‌های مختلف برای مدیریت توافقات، انجام تراکنش‌ها و ارتباط با دیگر بلاک چین‌ها فراهم شده است. این عملکرد لایه‌ای سبب افزایش امنیت، جلوگیری از کاهش سرعت و به خطرافتادن عملکرد بلاک چین می‌شود که از مهمترین مشکلات بلاک چین اتریوم (نسل دوم) در زمان راه‌ اندازی توکن جدید به شمار می‌رود.

نسل سوم بلاک چین نسلی است که می‌تواند به تعداد بالایی از کاربران خدمات ارائه کند و فرایند خود حاکمیتی را توسعه بخشد. شبکه عظیم بیت کوین موجب شده است تا به قوی‌ترین، امن‌ترین و غیرمتمرکزترین شبکه تبدیل شود. اما با این حال زمانی که این شبکه با حجم بالایی از تراکنش‌ها رو به رو می‌شود، مشکل مقیاس‌پذیری آن به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر این، رشد هر چه بیشتر شبکه بیت کوین موجب غیرمتمرکزتر کردن آن نیز شده است و این موضوع دستیابی به اجماع برای مسائل پیش رو را سخت کرده است. بنابر این می توان گفت که نسل سوم بلاک چین اصطلاح مقیاس‌پذیری را تعبیر کرده و دستیابی به اجماع را تسهیل می کند.

 

 

مطالب مرتبط:

کاربردهای مهم بلاک چین (بخش اول)

فناوری بلاک چین چگونه کار می کند؟

بیت کوین چگونه کار می کند؟ + ویدیو

بهترین زبان های برنامه نویسی بلاک چین کدامند؟

 

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

  • پارسا بهمنی