آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

برای مشاهده مطالب و آموزش های بیشتر و مشاوره سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال به وبسایت www.blockchainirc.com مراجعه فرمایید.

طبقه بندی موضوعی

آشنایی با پروتکل میمبل ویمبل

جمعه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۰۰ ق.ظ

آشنایی با پروتکل میمبل ویمبل


میمبل ویمبل یک پروتکل حریم خصوصی (Privacy) است که مانع آشکار شدن اطلاعات خصوصی در بلاکچین می‌ شود. نام این تکنولوژی از یکی از طلسم های سری هری پاتر گرفته شده که مردم را از فاش کردن رازها باز می ‎داشت. سپیدنامه (white-paper) بیت‌ کوین دارای بخشی با عنوان حریم خصوصی است که در آن ساتوشی حریم خصوصی بیت‌ کوین را با حریم‎ خصوصی نقل و انتقالات بانکی مقایسه کرده و محدودیت‎ های آن را به‌ طور واقع بینانه‎ای توضیح داده است. امروزه محدودیت‌ های حریم خصوصی بیت‎ کوین بیشتر هم شده‌اند چرا که روش‌ های شناسایی کاربران بیت‌ کوین پیشرفت کرده و از طریق اطلاعاتی همچون مشخصات آنان در صرافی ها می‌ توان به هویت افراد پی برد. این امر باعث تعجب افرادی شده که فکر می‌ کردند بیت کوین به علت عدم آشکار کردن نام افراد دارای حریم خصوصی است.

بیت کوین 3 راز را در مورد هر تراکنش فاش می‌ کند:

  1. نشانی فرستنده
  2. مبلغ سکه های ارسالی 
  3. آدرس گیرنده

بیت کوین این رازها را به خاطر اینکه از حریم خصوصی نفرت دارد فاش نمی‌ کند. چرا که هر سیستم مالی باید دو نیاز را برآورده کند: 

  1. باید مشخص شود که مقدار دریافتی برابر با مقدار ارسالی است. 
  2. باید اطمینان حاصل شود که تراکنش توسط مالک پول و دارایی اتفاق افتاده است. 

نکته مهم:

  • بیت کوین این دو نیاز را با فاش کردن 3 راز بالا برآورده می‌ کند. 

تراکنش های بیت کوین شامل مقدار و آدرس گیرنده در یک متن ساده است. این برای براورده کردن نیاز اول کافی است، ما می‌ بینیم که ۵ بیت کوین وارد تراکنش شدند و ۵ تا بیرون آمدند. 

  • برای تأمین نیاز دوم، بیت کوین از آدرس‌ های عمومی جفت شده با کلید های خصوصی مربوطه استفاده می‌ کند. فرستنده یک امضا را با استفاده از کلید خصوصی مربوطه تولید می‌ کند و تراکنش (که، تکرار می‌کنم، شامل مقدار و آدرس گیرنده در متن ساده است) را با آن امضا می‌ کند. هر کسی می‌ تواند چک کند که تراکنش با کلید خصوصی مربوط به آدرس عمومی فرستنده امضا شده است. 

ادعایی که من می‌ خواهم از میمبل ویمبل درست کنم این است که آن دو نیاز را برآورده می‌ کند در حالی که هیچکدام از این سه راز فاش نمی‌ شود. اینجا قصد داریم این مطلب را با برخی از اعمال ریاضیات ساده، قابل درک برای یک فرد 10 ساله تحصیل کرده، و همچنین با برخی اعمال پیشرفته ریاضی، قابل درک برای یک فرد 12 ساله تحصیل کرده است، اثبات کنیم. 

 

مشاهده متن کامل مقاله>

پروتکل میمبل ویمبل (MimbleWimble) چیست؟

 

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال گرین (Grin) چیست؟ هر آنچه که باید بدانید

IPFS چیست؟ پلتفرم اشتراک فایل همتا به همتا و غیرمتمرکز

بلاک چین DeFi چیست؟ چشم انداز امور مالی غیر متمرکز

سرمایه گذاری بلند مدت در ارزهای دیجیتال

ترید و معامله ارزهای دیجیتال را چگونه شروع کنیم؟


منبع: مرکز تحقیقات بلاکچین


آموزش صفر تا صد ترید و تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال، بورس و فارکس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی