آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

برای مشاهده مطالب و آموزش های بیشتر و مشاوره سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال به وبسایت www.blockchainirc.com مراجعه فرمایید.

طبقه بندی موضوعی

قرارداد آتی (Futures) چیست؟ آشنایی با قراردادهای آتی بیت کوین


قراردادهای آتی (Futures) به توافق نامه‌هایی گفته می‌شود که برای خرید یا فروش یک دارایی در یک تاریخ معین و با قیمتی از پیش تعیین شده مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. پس از اینکه قرارداد‌های آتی معاملات آینده منعقد شد، هر دو طرف معامله کننده موظف می‌شوند که برای اجرای قرار داد در تاریخ تعیین شده، بدون در نظر گرفتن قیمت واقعی بازار خرید و فروش انجام دهند.

در اینجا هدف الزاما کسب حداکثر سود از معاملات نیست، بلکه قرارداد آتی یک ابزار برای مدیریت ریسک است و موجب می‌شود تا از ریسک تغییرات قیمت دارایی‌هایی که بصورت مداوم خرید و فروش می‌شوند جلوگیری کند. به همین دلیل است که در اغلب اوقات در بازارهای مالی و بورس اوراق و بهادار مورد استفاده قرار می‌گیرد. قراردادهای آتی در اوراق بهادار به عنوان واسطه عمل می‌کنند و سبب جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی و معتدل کردن هیجانات بازار خواهند شد، بخصوص در زمان‌هایی که دارایی‌های اساسی بسیار بی‌ثبات هستند.

برای روشن شدن این موضوع تصور کنید که یک تولید کننده خودرو برای در امان ماندن از تغییرات قیمت قطعات خودرو، یک قرارداد آتی با یک تولید کننده قطعات خودرو منعقد کرده است. حال فرض کنید که قیمت یکی از خودروهای تولیدی او در زمان بستن قرارداد، ۳۰ میلیون تومان است. خودروساز که می داند قیمت قطعات خودرو افزایش می‌یابد، برهمین اساس یک قرارداد آتی سه ماه برای تولید قطعات مورد نیازش به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان منعقد می‌کند. بر اساس این قرارداد، خودروساز پول قطعات مورد نیازش را پرداخت کرده و سه ماه دیگر که قرارداد به اتمام رسید، قطعات درخواستی را تحویل می‌گیرد. اگر تا زمان اتمام قرارداد قیمت تولید قطعات طبق پیش‌بینی خودروساز افزایش یابد و مثلا به ۴۰۰ میلیون برسد، در این میان شرکت خودروساز ۱۰۰ میلیون تومان صرفه‌جویی کرده است. توزیع کننده قطعات نیز در صورتی که از ثابت ماندن قیمت‌ها مطمئن باشد، حتی با وجود بالا بودن آنها، با آغوشی باز از عقد این گونه قراردادها حمایت می‌کند. از سوی دیگر، قراردادی مشابه باعث خواهد شد تا از آسیب کاهش احتمالی قیمت نیز در امان بماند.

در مثال فوق، هر دو طرف با عقد قرارداد آتی خود را از گزند نوسانات قیمت حفظ کرده اند.

 

کاربرد قراردادهای آتی فقط مربوط به حوزه دارایی‌های فیزیکی نمی‌شود، بلکه می‌توان آن‌ها را در دارایی‌های مالی نیز مورد معامله قرار داد. اما در حوزه بیت کوین چگونه می‌توان از قراردادهای آتی استفاده کرد؟

در قراردادهای آتی بیت کوین، مشترکان می‌توانند بدون در اختیار داشتن هیچ بیت کوینی و فقط با تکیه بر پیش‌بینی خود از آینده قیمتی این رمزارز، اقدام به بستن چنین قراردادهایی کنند. در واقع Bitcoin Futures براساس سفته‌بازی (Spaculation) و انجام معاملات پر ریسک مالی انجام می‌شود.

انجام قراردادهای بیت کوین دو خصوصیت مهم دارد و از جنبه‌هایی می‌تواند سودمند باشد:

  1. هنوز یک چهارچوب قانونی مشخص و بین‌المللی در حوزه بیت کوین تبیین نشده است؛ این درحالی است که قراردادهای آتی بیت کوین، در بسترهایی کاملا قانون‌گذاری شده منعقد می‌شوند و طرفین معامله می‌توانند بدون نگرانی از مسائل قانونی و موانع موجود در صرافی هایی که این قراردادها در آن‌ها تنظیم شده‌اند معاملات خود را انجام دهند.
  2. ممنوعیت‌هایی در برخی از کشورهای دنیا برای ترید و معامله بیت کوین وجود دارد، استفاده از قراردادهای آتی به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد که قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کنند و با تکیه بر تکنیک‌های سفته بازی، از افزایش قیمت بیت کوین در آینده سود کسب کرد.

قرارداد آتی بیت کوین دقیقا با همان اصول قرارداد آتی دارایی‌های مالی سنتی کارخواهد کرد. همچنین با پیش‌بینی بالا یا پایین رفتن قیمت بیت کوین، معامله‌گران امکان انعقاد قرارداد آتی خرید (لانگ) یا قرارداد آتی فروش (شورت) را بدست‌ می‌آورند تا بتوانند از این طریق به سود برسند.

به عنوان مثال، اگر شخصی قصد خرید یک بیت کوین به قیمت 13,000 دلار را داشته باشد و پیش‌بینی کند که در آینده قیمت آن افزایش می‌یابد، می‌تواند یک قرارداد آتی با سررسید سه ماهه برای دو بیت کوین و با ارزش 26,000 دلار منعقد می‌کند. طبق قرارداد فروشنده در زمان عقد آن، پول دو واحد بیت کوین را پرداخت کرده و بیت کوین‌ها را در تاریخ سررسید دریافت می‌کند. اگر پیش‌بینی سرمایه‌گذار درست باشد و قیمت بیت کوین به 15,000 دلار برسد، او توانسته است در مدت زمان تعیین شده  4,000 دلار سود کسب کند. در اینجا شاید برایتان سوال باشد که این قراردادها چه نفعی برای فروشنده دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که قیمت ثبت شده در قراردادهای آتی بصورت توافقی است؛ بنابراین فروشنده نیز می‌تواند با تکیه بر پیش‌بینی خود از بازار وارد این حوزه از معاملات شود. در واقع فروشنده می‌تواند با اطمینان از ثابت ماندن یا کاهش قیمت در آینده، چنین قراردادهایی را امضا کند.

 

بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به احتمال فراوان آینده بیت کوین را به عنوان گزینه سرمایه گذاری مناسب برای مشتریان خود ارائه می‌دهند. این موضوع سبب ورود نقدینگی بیشتر به بازار شده و خرید، فروش و تجارت ارزهای دیجیتال را آسان‌تر می‌کند. از آنجا که معاملات آتی برای تعادل در نوسانات قیمت دارایی‌ها طراحی و ساخته شده است، می‌تواند انتظار داشت که نوسانات قیمت بیت کوین را کمتر کند.

استفاده از معاملات آتی در کوتاه مدت موجب افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد، چراکه علاقه و تمایل افراد به خرید بیت کوین بیشتر شده و این عاملی اساسی در بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتال است. به عنوان نمونه، بعد از اینکه معاملات آتی بیت کوین در بورس شیکاگو (CBOE) راه‌اندازی شد، شاهد این بودیم که قیمت بیت کوین با افزایش قیمت رو به رو شده و به 16,936 دلار رسیده است. همچنین در آغاز معاملات آتی بیت کوین در یکی از بزرگترین صرافی‌های دنیا یعنی CME، قیمت بیت کوین سد ۲۰۰۰۰ دلاری را شکست. بنابراین بطور کلی می‌توان گفت که عرضه قراردادهای آتی برای بیت کوین، به عنوان عاملی برای افزایش قیمت محسوب می‌شود.

 

مشاهده متن کامل این مقاله»

قرارداد آتی بیت کوین (Bitcoin Futures) چیست؟ هر آنچه که باید بدانید

 

 بیشتر بخوانید:

پلتفرم بکت (Bakkt) چیست و چگونه در آینده ارزهای دیجیتال تاثیر می گذارد؟

ETF یا صندوق قابل معامله در بورس چیست؟

انفجار قیمت بیت کوین دوباره آغاز می شود؟

سرمایه گذاری بلند مدت در ارزهای دیجیتال

روش های ترید ارزهای دیجیتال

کاربردهای مهم بلاک چین

آموزش صفر تا صد ترید و تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

 


منبع: مرکز تحقیقات بلاکچین


آموزش صفر تا صد ترید و تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال، بورس و فارکس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی