آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

برای مشاهده مطالب و آموزش های بیشتر و مشاوره سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال به وبسایت www.blockchainirc.com مراجعه فرمایید.

طبقه بندی موضوعی

بیت کوین در ایران قانونی است؟

شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ق.ظ

بیت کوین در ایران قانونی است؟


 

به صورت رسمی بیت کوین در ایران هنوز قانونی نیست اما استفاده از بیت کوین در کشور جرم هم محسوب نمی‌شود.

در ماده ۲ قانون مجازات عمومی آمده است، “هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی توان جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شده باشد جرم محسوب می شود.”

بر همین اساس چون مجازاتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا نگهداری بیت کوین وجود ندارد، نمی‌توان این اعمال را جرم محسوب کرد. با این حال، نیروی انتظامی که از نهادهای تحت نظر قوه قضاییه است، در قبال کلاهبرداری‌هایی که در این حوزه اتفاق می‌افتد، جدا از بحث چیستی ارزهای دیجیتال، پیگیری های لازم را تا جایی که امکان پذیر باشد، انجام دهد.

در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۶، بانک مرکزی ایران اعلام کرد که استفاده و به کارگیری از بیت‌ کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده در تمامی مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است. اما این حکم به معنای ممنوعیت کامل بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیست.

بر همین اساس هرگونه استفاده و خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بانک‌ها، موسسات مالی و صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی رسما ممنوع اعلام شد. لازم به ذکر است که این ممنوعیت از سال‌های گذشته نیز وجود داشته است ولی برای آن بخشنامه رسمی صادر نشده بود. همانطور که مشخص است، در این بخشنامه تنها بانک‌ها‌ و صرافی‌های زیر نظر بانک مرکزی از خرید و فروش بیت کوین منع شده‌اند.

 

استخراج بیت کوین قانونی است؟

در تاریخ 6 مرداد ۱۳۹۸، هیأت دولت با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده به‌عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کرد. در این میان تنها مجموعه‌هایی می‌توانند برای استخراج بیت کوین مجوز دریافت کنند که وزارت صمت ماهیت صنعتی بودن آنها را تأیید کرده باشد.

از همین رو تمامی افرادی که قصد دارند در خانه و یا سایر مکان هایی که کاربرد تجاری و تولیدی ندارند، بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را استخراج کنند مشمول دریافت مجوز نخواهند شد و فعالیت آنها قاچاق به حساب می آید. بنابراین استخراج بیت‌کوین زمانی از سوی وزارت صمت مورد تأیید قرار می‌گیرد که آن مجموعه جزو واحدهای صنعتی‌ باشد.

بیشتر بخوانید:

مجوز استخراج بیت کوین صادر شد

 

 

مشاهده متن کامل این مقاله» آیا بیت‌ کوین و ارزهای دیجیتال در ایران قانونی هستند؟

 

 بیشتر بخوانید:

مقررات تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها

چالش های تنظیم مقررات بیت کوین و ارزهای دیجیتال

سرنوشت ماینرهای توقیف شده چیست؟

در بورس سرمایه گذاری کنم یا ارزهای دیجیتال؟

سناریوهای مختلف برای آینده ارزهای دیجیتال

 


منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین


آموزش حرفه ای تحلیل تکنیکال - ارز دیجیتال، بورس، فارکس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی