آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

برای مشاهده مطالب و آموزش های بیشتر و مشاوره سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال به وبسایت www.blockchainirc.com مراجعه فرمایید.

طبقه بندی موضوعی

معرفی ارز دیجیتال لیسک Lisk

شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۲:۵۵ ب.ظ

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

لیسک (Lisk) چیست؟

پلتفرم لیسک (Lisk) در سال 2016 توسط دو مهندس جوان با نام های Max Kordek و Oliver Beddows پیاده سازی شد.

Lisk به عنوان یک فورک یا انشعاب از رمز Crypti شروع به کار کرد و با تامین بودجه از طریق ارائه یک ICO، موفق شد که سرمایه ای به میزان 5.8 میلیون دلار جذب کند.  در آن زمان، بعد از اتریوم این حجم از استقبال سرمایه گذاران در یک ICO بی سابقه محسوب می شد و توانست بودجه ای معادل ۱۴۰۰۰ بیت کوین را از طریق سرمایه گذاران جمع آوری کند. سرانجام در تاریخ 24 می سال 2016، توکن لیسک با نماد LSK، توانست با حمایت صرافی های بزرگ ارزهای دیجیتال در لیست کوین های قابل معامله در مارکت کریپتوکارنسی حضور پیدا کند.

پس از لیست شدن این ارز دیجیتال در صرافی های معتبر، بسیاری از افراد و تریدرها از لیسک استقبال کردند و این امر سبب شد تا حجم مبادلات آن بشدت بالا رود، تاجایی که بعد از بیت کوین در جایگاه دوم محبوب ترین ارزهای دنیای کریپتوکارنسی قرار بگیرد. نکته جالب این است که ۲ نفر از اعضای اصلی تیم توسعه دهنده Lisk به نام‌های علی حقیقت خواه و یاشار عیاری، ایرانی هستند.

لیسک به عنوان یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین عمومی شناخته می شود که بر روی برنامه های غیر متمرکز Dapp قابل اجرا خواهد بود. علاوه بر این توکن LSK، همچون بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال یک بستر برای سیستم پرداخت دیجیتالی و نامتمرکز ایجاد می کند. اما چیزی که لیسک را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می سازد، الگوریتم مورد استفاده در شبکه آن است. بر خلاف اغلب ارزهای دیجیتال که از الگوریتم Proof of Work ( اثبات کار) یا Proof of Stake ( اثبات سهام ) استفاده می کنند، لیسک از یک الگوریتم ویژه به نام الگویتم اجماع (DPoS) بهره می برد.  DPoS مخفف عبارت Delegated Proof of Stake است.

لیسک یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین ایجاد کرده است که همانند پلی‌استور و اپ‌استور، توسعه دهندگان را قادر می سازد تا اپلیکیشن ها و برنامه های خود را بر روی آن به اشتراک بگذارند. اما مهم ترین تفاوت Lisk با اپ‌استور و پلی‌استور این است که شرکت های اپل و گوگل، پلتفرم‌های خود را کنترل و مدیریت می‌کنند ولی شبکه Lisk بصورت غیرمتمرکز عمل می کند و طوری طراحی شده که بین تعداد زیادی کامپیوتر در یک بلاک‌چین عمومی اجرا می‌شود.

پلتفرم لیسک قابلیت های بسیاری برای توسعه دهندگان فراهم کرده است که توسط آن می توانند برنامه های مختلف را با استفاده از بلاک‌چین شخصی‌سازی شده، ایجاد و پشتیبانی کنند. همچنین لیسک یک غالب توسعه نرم‌افزاری برای نوشتن برنامه ها بر اساس زبان جاوا اسکریپت (SDK) ارائه کرده است تا دست برنامه نویسان حسابی باز باشد.

 

مزیت های  لیسک (Lisk)

یکی از نقاط ضعف شبکه های بلاک چین سنتی، پایین بودن سرعت آن ها در جابه جایی اطلاعات و ایجاد بلاک های جدید است. بر همین اساس هدف اصلی لیسک بوجود آمدن لیسک این است که هر کسی بتواند شاخه ی بلاک چین خود را به بدنه اصلی متصل کند و از این طریق، نه تنها سرعت شبکه بلاک چین را افزایش دهد، بلکه روز به روز به غنای پلتفرم مادر بیافزاید.

نکته جالب توجه این است که نوع زبان برنامه نویسی در لیسک متفاوت است، به عنوان مثال توسعه دهندگان بیت کوین از زبان برنامه نویسی C++ استفاده می کنند و یا در اتریوم، سالیدیتی (Solidity) زبان برنامه نویسی غالب محسوب می شود. اما در پلتفرم لیسک، جاوا اسکریپت (Javascript) به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی در نظر گرفته شده است که این خود یک مزیت بزرگ برای لیسک بشمار می رود چرا که میلیون ها نفر از متخصصان کامپیوتر در جهان به این زبان تسلط دارند و می توانند نرم افزارهای غیر متمرکز دی اپ (Dapp) را بر روی آن پیاده سازی کنند.

 به همین علت مسئله مقیاس پذیری که در بسیاری از ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین و اتریوم وجود دارد، برای لیسک مطرح نیست.

(مقالات مرتبط: بلاک چین چگونه کار می کند؟)

 

 کیف پول های لیسک (LSK) 

کیف پول سخت‌افزاری ترزور (TREZOR)

کیف پول ترزور یکی از کامل ترین و امن ترین کیف پول های سخت افزاری است که قابلیت پشتیبانی از LSK را دارد.

 

کیف پول آنلاین کوین پیمنت  ( CoinPayments)

کوین پیمنت ( CoinPayments) یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های تحت وب است که تقریبا از تمام ارز‌های دیجیتال معتبر پشتیبانی می‌کند.

 

لیسک‌‌ نانو (Lisk Nano)

کیف پول نسخه دسکتاپ لیسک نانو Lisk Nano توسط توسعه دهندگان لیسک طراحی شده است و به کاربران اجازه می دهد تا بصورت خودکار به فول‌‌نودهای (full nodes) لیسک متصل شوند و در حال حاضر از لینوکس، ویندوز و مک پشتیبانی می‌‌کند.

 

لیسک‌‌ هاب (Lisk Hub)     

 لیسک‌‌ هاب (Lisk Hub) یک راه‌‌حل همه‌‌جانبه به‌‌ منظور مدیریت شناسه Lisk شماست که قابلیت دسترسی و ارسال توکن‌‌های LSK را دارد.

 

لیسک‌‌کور (Lisk Core)

کیف پول نسخه دسکتاپ Lisk core نیز توسط تیم توسعه دهنده لیسک طراحی شده است، اما بر خلاف لیسک نانو و لیسک کور یک کیف پول فول نود محسوب می شود و ب اغلب توسط کاربران حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

 

متن اصلی مقاله:  ارز دیجیتال لیسک (Lisk) چیست؟ هر آنچه که باید بدانیم

 

مطالب مرتبط:

لایت کوین (Litecoin) چیست؟ هر آنچه که باید بدانیم

ارز دیجیتال ترون (TRON) چیست؟ هر آنچه که باید بدانیم

ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) چیست؟ هر آنچه که باید بدانید

ارز دیجیتال تتر (Tether) چیست؟

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟ هر آنچه که باید بدانیم

 


منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین


 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی