آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

برای مشاهده مطالب و آموزش های بیشتر و مشاوره سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال به وبسایت www.blockchainirc.com مراجعه فرمایید.

طبقه بندی موضوعی

تفاوت بلاک چین با ویکی پدیا چیست؟

يكشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰ ق.ظ

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

 

تفاوت بلاک چین با ویکی پدیا

امروزه بسیاری از افراد می‌توانند با استفاده از تکنولوژی بلاک‌ چین گزارشات مختلفی را به بایگانی اطلاعات وارد کنند و کاربران دیگر قادر خواهند بود که روی نوع ذخیره‌سازی و بروزرسانی آن اطلاعات نظارت داشته باشند. به همین صورت، نوشته‌های ویکی ‌پدیا محصول یک ناشر نیست و هیچ‌ فردی بر روی‌ داده‌های آن کنترلی ندارد. از این رو، بلاک‌چین و ویکی ‌پدیا دارای تفاوت های قابل توجهی هستند.

 هر دوی این بسترها توسط سیستم ها و شبکه های توزیع شده اجرا می‌شوند، با این تفاوت که ویکی‌ پدیا در شبکه‌ی جهانی اطلاعات یا همان اینترنت و توسط مدل  شبکه‌ی مشتری-خدمات دهنده فعالیت می‌کند. در ویکی پدیا، مشتری با توجه به سطح دسترسی خود قادر است تا به اطلاعاتی که در یک سرور مرکزی متمرکز ذخیره شده دسترسی پیدا کند و محتویات آن را تغییر دهد. هنگامی که کاربر وارد صفحه‌ ویکی‌پدیا می شود، یک نمونه‌ی بروزرسانی شده از نسخه‌ی اصلی محتویات این بستر در اختیارش قرار می گیرد، البته این سطح از دسترسی به اطلاعات به میزانی خواهد بود که مدیریت پایگاه داده و دسترسی و مجوزهای بیشتر در اختیار ادمین باقی‌ بماند.

همچنین زیرساخت های اساسی و دیجیتالی ویکی‌پدیا شباهت بسیار زیادی به سامانه‌های محافظت شده و سرورهای مرکزی مورد استفاده‌  در دولت‌ها، بانک‌ها و سایر مراکز عمومی دارد. مدیریت این مراکز، سطح دسترسی، بروزرسانی و اقدامات امنیتی در مقابل هک و حملات سایبری، توسط مدیران و متخصصان آن‌ها صورت می‌گیرد. اما در عوض، ساختار اساسی شبکه بلاک چین کاملا متفاوت است و از پایگاه داده توزیع شده بهره می برد که هیچ کس نمی تواند آن را کنترل و مدیریت کند.

ساخنتار شبکه بلاک ‌چین بیت ‌کوین بصورت یک زنجیره‌ عمومی به اشتراک گذاشته شده است. این موضوع قابلیت دسترسی کامل به کل زنجیره و بلاک‌ها را برای همه‌ی افراد فراهم می کند و آن ها می‌توانند اطلاعات آن را مورد مطالعه قرار داده و بلاک جدیدی را به شبکه اضافه کنند.

فناوری بلاک چین چگونه کار می کند؟

کاربردهای مهم فناوری بلاک چین

 

اعتماد در بلاک چین:

اصل اعتماد یکی از اساسی ترین مسائل برای برقراری ارتباط بین دو گروه با یکدیگر است. اعتماد در دنیای دیجیتالی با احراز هویت و بررسی مجوزها انجام می گیرد. به بیان دیگر در دنیای دیجیتال سوالاتی از قبیل «آیا شما همان فردی که ادعا می‌کنید هستید؟» و «آیا شما مجاز به انجام کاری که می خواهید هستید؟» مطرح می‌شود.

در تکنولوژی بلاک‌ چین، داشتن کلید رمزنگاری خصوصی (Private Key) به معنای مالکیت است. در واقع کلید خصوصی یکی از قدرتمند ترین ابزارهای مالکیت برای رفع مسائل احراز هویت و شناسایی بشمار می رود.  از سوی دیگر، داشتن یک کلید خصوصی به تنهایی با وجود این تأیید اعتبار کافی نیست چراکه برای این اتفاق شبکه‌ای توزیع شده و همتا به همتا مورد نیاز است تا خطر جعل و نابودی اطلاعات را از بین ببرد. به بیان واضح تر، بر اساس پروتکل بلاک چین، تأیید اعتبار تراکنش‌ها، نتیجه تأیید آن توسط کل شبکه است.

پس می توان نتیجه گرفت که تأیید اعتبار راهی است که به روش ذکر شده در فضای دیجیتالی نیاز به اعتماد پر هزینه را از بین می ‌برد. فناوری بلاک‌ چین در بسیاری از موارد به عنوان محور اصلی تراکنش در اینترنت شناخته می‌شود بر همین اساس امروزه کارآفرینان در شرکت ها و صنایع مختلف دنیا با کاربردهای این فناوری بیش از پیش آشنا شده و ارتباطات بین‌المللی جدید و قدرتمندی را ممکن ساخته‌اند.

 

مقاله اصلی:

تفاوت بلاک چین با ویکی پدیا چیست؟

آموزش صفر تا صد ترید و تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

 

منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی