آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

آموزش بلاک چین و ارزهای دیجیتال

برای مشاهده مطالب و آموزش های بیشتر و مشاوره سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال به وبسایت www.blockchainirc.com مراجعه فرمایید.

طبقه بندی موضوعی

معرفی بیت کوین:

در این مقاله تعریف ساده و جامعی از سیستم بیت کوین و چگونگی کار کرد آن ارائه می کنیم، همچنین به شما می گوییم که بیت کوین چگونه می تواند برای شما سود آور باشد و چگونه از کلاهبرداری های این جوزه در امان بمانید.

 

بیت کوین چیست؟ (ساده ترین تعریف)

بعضی از افراد معتقدند که بیت کوین در سال 2008 میلادی شکل گرفت و در آن زمان، جریان‌های معترض بانک های بزرگ را به سوء استفاده از پول مردم، فریب دادن مشتریان و گرفتن کارمزد های غیر منطقی متهم کرده بودند. هدف توسعه دهندگان بیت کوین این بود که واسطه را از بین ببرند، تراکنش‌ها را ناشناس کنند، کارمزدها را کاهش دهند و فساد مالی را نابود کنند، علاوه ب  این صاحبان پول را مسئول همه چیز قرار دهند. از همین رو آن ها یک سیستم غیر متمرکز بوجود آوردند که افراد بتوانند دارایی های خود را کنترل کرده و به تمامی جزئیات آن نظارت کنند.

برای اینکه درک عمیق تری از  مفهوم بیت کوین داشته باشیم، باید بیت کوین را به دو بخش اصلی تقسیم بندی کنیم. در بخش اول، بیت کوین را می توان به عنوان توکن یا یک کد که نشان دهنده مالکیت ماهیت دیجیتالی است در نظر گرفت. بخش دوم، بیت کوین به عنوان پروتکل و شبکه ای که وظیفه ی حفظ تعادل بیت توکن‌ها را بر عهده دارد در نظر گرفته می شود.

سیستم بیت کوین کاربران را قادر می سازد که پرداخت‌ها را بدون نیاز به یک بانک یا درگاه پرداخت انجام دهند. بیت کوین اساسا به صورت الکترونیکی بوجود آمده و مانند ریال یا پول های دیگر بر روی کاغذ چاپ نمی‌شود، همچنین بیت کوین توسط کامپیوترهایی که در سراسر جهان قرار دارند و از نرم افزاری خاص و رایگان استفاده می کنند تولید می‌شود.

بیت کوین جزو اولین نمونه های ارزهای رمزپایه به شمار می آید. ارزهای رمز پایه در واقع یک نوع دارایی دیجیتالی محسوب می شوند که تایید آن ها بر اساس رمزنگاری انجام می گیرد و  برخی از خصوصیات پول های رایج را دارا می باشند. در حال حاضر بیت کوین توانسته است که در مدت زمان کوتاهی جایگاهی مناسب در بین عموم مردم داشته باشد. همچنین شرکت های بزرگ دنیا، بیت کوین را به عنوان یک ارز رایج برای پرداخت‌های خود قبول کرده اند. شرکت‌های ثروتمندی همچون دل، پی پل، آمازون و مایکروسافت نیز از بیت کوین برای پرداخت‌های خود استفاده می کنند.

چه کسی بیت کوین را ساخت؟

یک توسعه دهنده نرم افزار که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) شناخته می شود، بیت کوین را به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی که بر پایه روش اثبات مسائل ریاضی کار می کند در سال 2008  به جهان معرفی کرد. ایده ساخت بیت کوین بوجود آوردن یک ابزار مبادله بود که بدون ‌نیاز به یک نهاد مرکزی عمل می کند و قادر است تا معاملات را به صورت الکترونیکی و به روشی امن، معتبر و غیر قابل تغییر کند.

از زمان پیدایش بیت کوین تا به امروز هیچ کس نتوانسته هویت ساتوشی ناکاموتو را شناسایی کند. چرا که ناکاموتو در سال 2011 به یکباره از صحنه اینرتنت محو شد. در طی سال‌های اخیر، افراد زیادی مدعی شده اند که ساتوشی ناکاموتو هستند، اما کسی تا به امروز آن را ثابت کند.

 

 

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بعد از آشنایی با اینکه بیت کوین چیست، حال به نحوه کارکرد بیت کوین خواهیم پرداخت. گفتیم که بیت کوین را می‌توان هم به عنوان ارز مجازی بیت کوین و هم به عنوان تکنولوژی مربوط به آن در نظر گرفت. بیت کوین بر روی یک بستر لجر عمومی به نام بلاک چین فعالیت می کند و تمامی تراکنش‌های تایید شده را در داخل بلوک‌ها نگهداری خواهد کرد. هنگامی که یک بلوک به سیستم وارد شد، این بلوک به همه ی کامپیوترهای شبکه همتا به همتا (peer-to-peer) فرستاده شده و کاربران اطلاعات آن را بررسی و تایید می کنند. از همین رو تمامی کاربران از تراکنش‌های انجام شده مطلعند، همچنین این کار از دزدی ها و پرداخت های دوباره جلوگیری می کند. بدین صورت که این فرآیند به کاربران بلاکچین کمک می کند تا به سیستم اعتماد پیدا کنند.

کامپیوترهایی که به شبکه بلاک چین متصل هستند وظیفه ی حل مسائل سخت ریاضی را بر عهده دارند، از همین طریق بیت کوین تولید می شود و به آن ها پاداشی برای کارشان داده می شود. به فرآیند حل مسائل ریاضی در شبکه بلاک چین، ماینینگ یا استخراج بیت کوین می‌گویند. سیستم بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که به مرور زمان فرآیند ماین بیت کوین دشوار‌ شود و تعداد بیت کوین‌هایی که می‌توانند استخراج شوند محدود و به میزان 21 میلیون عدد باشد. به همین علت، هیچ روشی وجود ندارد که یک بانک بتواند با تولید حجم زیادی از بیت کوین از ارزش آن بکاهد.

 

تفاوت بیت کوین با ارزهای سنتی چیست؟

 

اگر دو طرف یک معامله بخواهند، بیت کوین برای خرید به صورت الکترونیکی می‌تواند کارایی داشته باشد. به  همین  علت، بیت کوین مانند ارزهای سنتی و مرسوم امروزی مانند ریال، دلار، یورو و... به صورت آنلاین مبادله می شود.

از جمله  مزیت های بیت کوین نسبت به پول های رایج دنیا موارد ذیل را می توان نام برد:

1. نامتمرکز بودن (Decentralization)

مهم ترین ویژگی بیت کوین همین نامتمرکز بودن است. هیچ سازمانی شبکه بیت کوین را کنترل و نظارت نمی کند، بلکه گروهی از کد نویسان به صورت داوطلبانه بر روی یک شبکه متن باز از کامپیوترهای جهانی فعالبت می کنند.

 

2. عرضه محدود (Limited supply)

ارزهایی مانند دلار، یورو، ین و غیره که به آن ها ارزهای فیات می گویند، به صورت نامحدود و به دلخواه یانک های مرکزی چاپ و عرضه می شوند، اما در بیت کوین عرضه به شدت محدود بوده و توسط یک الگوریتم زیر ساخت، نظارت و بررسی می گردد. در هر ساعت از شبانه روز تعداد بسیار محدودی بیت کوین بوجود می آید و این روند تا جایی که 21 میلیون بیت کوین به پایان برسد ادامه پیدا می کند. این مسئله سبب جذابیت بیشتر بیت کوین به عنوان یک دارایی ارزشمند خواهد شد.


3. برگشت ناپذیر (irreversible)

بعد از تایید یک تراکنش، دیگر امکان بازگشت و تغییر تراکنش به هیچ طریقی وجود ندارد. اگر شما بیت کوین خود را برای یک کلاه بردار منتقل کنید، دیگر هیچ راهی برای بازگشت آن امکان پذیر نیست.

 

4. ناشناس بودن (Pseudonymous)

هیچ یک از تراکنش ها و حساب ها، می توان گفت که به هویت های دنیای واقعی وابسته نیستند. در شبکه بیت کوین، بیت کوینی که در یافت می کنید بر روی آدرس هایی عمل می کند که به صورت تصادفی روی زنجیره های حدودا 30 کاراکتری ذخیره می گردد.


5. بخش پذیر بودن (Divisibility)

کوچک ترین واحد بیت کوین ساتوشی نام گذاری شده است. یک ساتوشی برابر یک صد میلیونیوم یک بیت کوین محسوب می شود. این ویژگی امکان انجام میکرو تراکنش ها را ایجاد کرده است.


روش بدست آوردن بیت کوین

برای به دست آوردن یا خریدن بیت کوین سه روش وجود دارد:

 خرید بیت کوین با پرداخت پول های رایج: برای این کار ابتدا باید به صرافی های ارزهای دیجیتال مراجعه کرده و سپس با پرداخت پول های سنتی به مقداری که مایل هستید بیت کوین خریداری نمایید.

فروش اجناس و دریافت بیت کوین: شما می توانید کالای خود را به فروش برسانید و در ازای مبلغ آن بیت کوین دریافت کنید.

استخراج بیت کوین: ماینینگ یا استخراج، فرآیندی است که به شما کمک می کند تا در ازای حل مسائل ریاضی و انجام تراکنش های شبکه توسط سخت افزارهای خود، پاداشی به عنوان بیت کوین دریافت کنید.

منبع: مرکز تحقیقات بین المللی بلاک چین

نظرات  (۱)

⠀⠀

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی